pondelok 27. februára 2012

Ako pracovať s väčším množstvom peňazí, než bolo vo finančnom systéme pôvodne vytvorených?

Obrázok: pravda.sk
Autor: Shutterstock
V jednom z minulých blogpostov som sa venoval otázke tvorby peňazí zo vzduchu. S touto problematikou súvisí aj otázka úrokov. Častým argumentom odporcov súčasného finančného systému je námietka, že nie je možné požadovať od účastníkov finančného systému napr. o 5% viac peňazí, než koľko bolo v systéme vytvorených. Na splatenie úrokov si teda treba opäť požičať (ak sa na to pozeráme z hľadiska systému ako celku), čím sa rozprúdi kolobeh splácania pôžičiek novými pôžičkami, zakaždým vo väčšom objeme až do úplneho krachu systému. Výhercom v tejto hre majú byť banky, ktoré pôžičky poskytujú.

Nedávno som sa však dostal k zaujímavému názoru, ktorý bol vďaka svojej jednoduchosti pre mňa veľmi inšpirujúci. Po drobných úpravách je situácia nasledovná:
  • Predpokladajme, že poskytujem platidlo pre výmenu tovarov a služieb za iba 5% úrok. Ak vytlačím platidlo v hodnote 1000 šušňov, naspäť chcem 1050 šušňov. Odkiaľ sa vezme tých zvyšných 50?
  • Takže takto: Ja vám poskytnem pôžičku v mojej mene "šušne" povedzme 1000 na 5% úrok p.a. Berme modelový príklad, že už nikto iný takú menu nepoužíva. Po roku mi vrátite 1000 šušňov + mali by ste mi vrátiť 50 šušňov ako úrok. Keďže však žiadne ďalšie šušne nemáte, tak sa s vami dohodnem, že mi okopete záhradku a vystavíte mi na to faktúru 50 šušňov. Ja vám zaplatím 50 šušňov, vy mi ich vrátite ako úrok a po takomto započítaní vzájomných pohľadávok sme si kvit. Tento uzavretý systém meny nezlyhal a pekne fungoval.

Ako vidno, je možné operovať s väčším množstvom peňazí, než bolo v systéme vytvorených. Aj keď je pravda, že záleží na uhle pohľadu, keďže čisto technicky vzaté bolo v každom okamihu v systéme konštantné množstvo šušňov. Vystavenú faktúru však môžeme tiež považovať za platidlo, nakoľko reprezentuje určitú hodnotu a dokonca je možné ju používať ako výmenný prostriedok, na čo sa špecializujú firmy odkupujúce pohľadávky. Vďaka vytvoreniu faktúry (reprezentujúcej dlh) došlo k navýšeniu množstva peňazí v systéme (nie však množstva šušňov), čo umožnilo vyriešiť problém splatenia úroku pri neexistencii dostatočného množstva šušňov.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára