nedeľa 22. januára 2012

Facebook odhalil matematickú negramotnosť Slovákov a Čechov

Zdroj: Facebook. Obrázok stiahnutý z imageshack.us
Pre maximálnu veľkosť obrázku klikni SEM
Pred pár dňami mi priateľka ukázala cez Facebook jednoduchý príklad:
  • 9 + 0 + 9 + 0 + 9 x 0 + 9 = ?
Neprikladal som tomu veľkú dôležitosť, keďže sme sa rýchlo zhodli na výsledku 27. O to väčším prekvapením bolo zistenie, že sa okolo tohto príkladu strhla búrlivá diskusia.

Je to neuveriteľné. Častými odpoveďami boli hodnoty 0, 9, 27, 36. Keby matematika podliehala demokracii, do "parlamentu výsledkov" by sa dostali dva rovnako často sa vyskytujúce výsledky 9 a 27.

Prečo je správnym výsledkom hodnota 27? Nuž, pretože to prvé, čo sa na základnej škole učí, je pravidlo, že násobenie má prednosť pred sčítavaním. A keďže v príklade nie sú použité žiadne zátvorky, ktoré by mohli zmeniť poradie počítania, tak výsledok je 27.

Pre tých, ktorí túto "lahôdku" zvládli, mám pripravený ďalší zaujímavý príklad, ktorý som na internete našiel. Ešte predtým sa však detailnejšie pozrime na niektoré odpovede, ktoré je možné vidieť po kliknutí na obrázok pod nadpisom. Veľmi nerád sa ľuďom vysmievam, ale tentokrát mi to naozaj nedalo. Tu je výber toho najlepšieho, aj s mojím (trápnym) komentárom:
  • Perta Vašulínová: kdo napsal něco jinýho než 9, ať se vrátí do 1. třídy !!! :D
    • Veru, Petra, niektorí ľudia prvú triedu zjavne prespali.
  • MalFoyčina Veunka Růžičková: táta je matematik :D a ještě nikdy nezažil, že 27x0 je 27 ?D
    • Takých matematikov potrebuje tento svet oveľa viac.
  • Kačka Michálková: 0 ... to je jasný jako facka :D :D
    • Mám chuť niekoho prefackať ...
  • Simona Majtanová: 9, je vidno, že poniektorých nebavila matika v škole :))
    • Áno, je to vidno.
  • Radek Ludvík: NULA !! :D ale dobrej chyták pro blondýny :D :D :D
    • Aj pre blonďákov ...
  • František Zdražil: Nevím, jestli ti, kteří napsali, že výsledek je nula nebo 27 jsou mentálně zavostalí, nebo si dělali prdel, každopádně výsledek je 9 :)
    • My si len robíme srandu, mentálnu zaostalosť prenechávame iným
  • Kačenka Hakelová: Jste asi chytrý :D. Vždy když se násobí nebo dělí nulou, je to nula. Takže 0+9 je 9.
    • Mne sa ešte nikdy nič nepodarilo vydeliť nulou, ale Kačenka zrejme žije v nejakom paralelnom vesmíre, kde to možné je.
  • Petr Nagy: Vy lopaty, je to jednoduché 27x9, ktery ko**t přišel na to, že přednost ma krát, drž se
    • Moja učiteľka na základnej škole ma vytrvalo presviedčala, že násobenie má naozaj vždy prednosť pred sčítavaním. Asi bola tiež lopata.
  • Silvia Menšíková: výsledok je 9 .. lebo HOCIČO KRÁT NULA JE NULA !!! To pre tých, čo nechodili na základku :DDD
    • Tých, ktorí nechodili na základku, zrejme bude viacej
  • MaTúš Fox LíŠka: keď je v príklade x 0 tak je výsledok vždy nula, debili :D
    • Zrejme podľa hesla: všetci sú debili, len ja som normálny.

Je to zábavné a smutné zároveň. Tak to dopadne, keď väčšina národa považuje matematiku za zbytočný predmet.
Poďme však k sľúbenému novému príkladu. Príklad je určený "pokročilejším" študentom - teda tým, ktorí na prvý príklad správne odpovedali 27. Ide o jednoduchú rovnicu A = B, na ktorej sa v postupných krokoch robia matematické úpravy:


A
=
B
| A
A2
=
AB
| B2
A2 – B2
=
AB – B2
|
(A + B)(A – B)
=
B(A – B)
| ÷(A – B)
A + B
=
B



Otázka: Ako je možné, že na začiatku bolo A = B a na konci je A + B = B? Môže platiť oboje súčasne, ak A aj B sú ľubovoľné reálne čísla? Odkiaľ sa vzalo to "druhé" B?
Nájdite chybu, ak tam nejaká je.

4 komentáre:

  1. S tou nevedomostou by som bol opatrny. Nie je nic vynimocne (na fb caste), ze ludia na jednoduchu otazku odpovedaju kraviny (naschval). specialne ak to jeden zacne a druhy zacne vypisovat, co je to za hovado. definicia: http://en.wikipedia.org/wiki/Troll_%28Internet%29

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Urcite aj taki ludia prispievali do diskusie, ale tych chybnych odpovedi bolo tolko, ze nemozno vsetkych oznacit za trollov. To sa mi nejako nezda ...

      Odstrániť
  2. Fakt dobree :-) Prvy a posledny riadok sa moze rovnat ak A = B = 0 aaaaale ...

    ale chyba sa tam objavila, ked si v poslednom kroku delil nulou co sa nemoze...
    Vysvetlenie: kedze A = B ... tak A - B = 0 ... a teda posledna operacia "÷(A-B)" t.j. "÷0" je nespravna, nevykonatelna a k vysledku A + B = B by si sa nikdy takto dopracovat nemohol.

    Podobnym stylom sa da dostat zo zadania A = B k vysledku 2 = 1 len je tam o par operacii viac :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ano, presne tak. Tvoj zaver je spravny.
      Avsak iba malokto sa k tomu dopracuje :)

      Odstrániť