nedeľa 15. januára 2012

Na čo je dobrý finančný poradca

Obrázok: biznisblog.sk
Na čo je dobrý osobný finančný poradca? Až do minulého týždňa som bol presvedčený, že na nič.
Väčšina poradcov je otravných, keď si chcú zarobiť na poistkách a finančných produktoch a potom o nich už dlý čas nepočujete. Taktiež Vás nútia z času na čas na prepoistenie, nakoľko z toho majú províziu. Finančný poradca Vás nasmeruje k finančným produktom, ktorých potrebnosť je väčšinou otázna a ktoré si tak či tak dokážete zabezpečiť sami.

Stala sa však zvláštna vec. Minulý týždeň mi môj finančný poradca reálne "zarobil" stovky EUR bez toho, aby on na tom získal čo i len cent.

Mal som šťastie na fin. poradcu. Nie je až taký otravný, ako táto kategória ľudí zvykne byť, a navyše pravidelne poskytuje aj dôležité informácie, na ktorých síce nezarobí nič, ale patria k dobrému servisu pre klienta.

Takže, ako mi minulý týždeň fin. poradca "zarobil" peniaze? V rámci pravidelného informovania mi poskytol dobre spracovanú informáciu o možnosti pripoistenia v sociálnej poisťovni pred účinnosťou nového zákona, a navyše nemal problém vysvetliť mi to aj po telefóne (prostredníctvom jeho manželky, ktorá si informácie detailne naštudovala pre jej klientov) počas viacerých dlhých hovorov. Nejasnosti vyplývajúce z mojich otázok zisťoval priamo v sociálnej poisťovni u kontaktnej osoby, ktorú na to má. Mne na sociálnej poisťovni poradiť nevedeli, bol som na ústredni aj na pobočke, ale ani sami nevedeli, ako to je. Poradila mi iba manželka môjho fin. poradcu. Cez telefón v soc. poisťovni v odbore nemocenského poistenia mi dokonca povedali, že môžeme platiť a potom, keď manželka otehotnie, tak máme znovu prísť a uvidí sa, čo ďalej. Takže, od úradníkov som sa nedozvedel, či by platenie nebolo zbytočné.

Celá finta spočívala v tom, že do nadobudnutia účinnosti nového zákona (1.2.2012) môže budúca mamička podať žiadosť na nemocenské pripoistenie tak, ako to robili "mamičky" doteraz. Pokiaľ stihneme zaplatiť prvú splátku za január do 8.2.2012 (čo sme stihli), tak budeme 9 mesiacov platiť ešte podľa starého zákona, t.j. pri maximálnom vymeriavacom základe cca. 50€. Takto si predplatíme 690€ mesačne, ktoré budeme dostávať ako materskú. Nový zákon má takýmto praktikám zamedziť (predplatenie si 690€ mesačnej materskej za mesačných 50€ využívalo veľa ľudí). Keby sme túto záležitosť nestihli zrealizovať do konca januára, tak by sme namiesto 50€ platili 400€, čo absolútne stráca zmysel (platí sa 9 mesiacov a materská sa poberá 6 mesiacov). Opäť sa raz potvrdilo, že informácie sú peniaze - finančný poradca nám takto "zarobil" vyše 3000€.

Štátu som na daniach a odvodoch zaplatil toľko, že mi vôbec nevadí, ak ho takýmto spôsobom pre zmenu podojím ja.

Bez toho, aby ma fin. poradca na túto možnosť upozornil, som nemal šancu. O možnosti pripoistenia, ktorá tu dlhé roky bola, som vedel. Myslel som si však, že novelou zákona o túto možnosť prídeme. Informácia, že nejaké odbobie môžeme platiť po starom (t.j. len 50€) napriek novému zákonu účinnému od 1.2.2012, bola kľúčová. Sám by som sa k tejto informácii nedopracoval - úradníci v tom majú zmätok a preto sa táto možnosť súbehu starého a nového zákona neobjavila ani v médiách.

Na čo je dobrý finančný poradca? Aby Vám radil, aby Vás informoval. Taký fin. poradca, ktorého jediným záujmom je uzatváranie poistiek a iných finančných produktov, je na nič. Svojho fin. poradcu si preto starostlivo vyberajte.

3 komentáre:

  1. Nadavame na Gorily a sami sa asko opice (i ked mensie) spravame...vid clanok..hmmm

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Akurat poopravím, ze po novom sa materska zdvihla o 5% a teda mesacne je to 730€ a pobera sa 8 mesiacov a nie 6.
    A preco prave 9 mesiacov? Znamena to,ze po oktobri sa uz nebude dat vobec pokracovat v tych 50€ mesacne? Z textu nieje jasne, ci uvazujete platit počas 9 mesiacov tehotenstva, alebo ci to jednoducho zakon dlhsie nedovoli?

    Na margo predch. komentara, zakon umoznil platit si nem. pripoistenie. Pre potreby vyššej materskej je potrebne platit si pipoistenie minim. 270 dni v priebehu poslednych dvoch rokov. 270 dni je presne dlzka tehotenstva. Tento system tu funguje uz dlhe roky, ale na soc. poistovni sa este aj dnes tvária, ze o tom nic nevedia. Ja som sa to dozvedel uz pred 5 rokmi od kamaratky, ktorej svokra pracovala na soc. poitovni. Som jednoducho presvedceny, ze tento zakon si prijali poslanci pre seba a svojich znamich aby na tom ryzovali, pretoze je to paradny biznis. Stat je perfektna dojna krava a ked uz ma toho dost, tak vas jednoducho od-konpne. A ešte ked si pozriem, kolko mesacne odvadzam pre stat na odvodoch a daniach, tak nemam nejmensie vycitky platit manzelke pripoistenie, aby si na materskej prilepsila.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dakujem za doplnenie. To je pre nas dobra sprava, mozeme maximalnu matersku poberat dlhsie.

      K tvojej otazke - 9 mesiacov je stanovene zakonom (kvoli prechodnemu obdobiu v ramci subehu stareho a noveho zakona), dlhsie platit nemozeme, aj keby sme chceli. To znamena, ze musime otehotniet do septembra tohto roku. Ak otehotnieme, potom zacina plynut 8-mesacna ohranna lehota, v ramci ktorej musi priatelka nastupit na matersku. Na matersku sa nastupuje 6 tyzdnov pred porodom. Ak si to spocitas, tak porodit musime za 9 + 9 mesiacov od zaciatku tohto roka. Je to dost dlhe obdobie, takze sa neobavam, ze by sme nestihli otehotniet a porodit.

      Odstrániť