pondelok 27. júna 2011

Kontroverzné Piano - platený obsah na internete

V blogu Antihmota je tiež "hmota" som prisľúbil vrátiť sa k téme "Piano". Neprejde deň, čo by som na diskusiách nečítal kritiku a protesty proti zavedeniu tohto predplatného systému. Tí, ktorí si ho zaplatia, nepotrebujú svoju spokojnosť vešať každému na nos a tak ostáva zdanlivo iba skupina nespokojných protestujúcich, ktorí by radi využívali všetky internetové služby tak ako doteraz, t.j. zadarmo.

Piano združuje viacero webstránok, ktoré sú lídrom v priestore slovenského internetu. O jeho úspešnosti alebo neúspešnosti by som nerád polemizoval, životaschopnosť projektu preverí predovšetkým čas. Čo ma však zaujalo, bola veľká vlna odporu, ktorá sa zdvihla okamžite po zavedení systému a trvá dodnes. Že ľudia v princípe neradi platia za čokoľvek, to by som ešte pochopil. Ale ak niekto vytvára hodnoty, tak podľa mňa má právo rozhodnúť sa, že prístup k týmto hodnotám spoplatní. Archív relácie Lampa, Komentáre, rôzne pôvodné relácie ako napr. Voices a pod. sú z mojho pohľadu mimo diskusie a jednoznačne môžu byť spoplatnené, nakoľko ich obsah vytvárajú samotní tvorcovia, autori. Jediný problém vidím v diskusiách, ktoré spoplatnilo SME v tom rozsahu, že zadarmo môže jeden prispievateľ zverejniť iba 3 príspevky denne. Argument diskutérov je ten, že obsah diskusií tvoria oni a tak je nezmysel, aby si za vlastný obsah platili. Uznávam, SME mohlo aspoň skalným dlhoročným diskutérom s veľkým množstvom kvalitných príspevkov umožňiť naďalej prispievať zadarmo a tak udržiavať kvalitu prostredia.

Protiargument, že tvorca diskusného fóra vytvoril také prostredie, v ktorom ľudia z nejakého dôvodu chcú prispievať svojimi názormi a preto nech si tvorca toto prostredie spoplatní, ak sa tak rozhodne, mi neustále vŕta hlavou a začínam sa prikláňať k tomu, že takýto argument je v princípe správny. Bola by však škoda, keby tým utrpela kvalita diskusí. Asi sa budem opakovať, ale aspoň ťahúni diskusie by mali mať možnosť neobmedzene prispievať.

Záverom chcem zdôrazniť, že za noviny kupované v stánku je potrebné zaplatiť a rovnaký princíp môže byť aplikovaný na internetový obsah. Pokiaľ s tým niekto nesúhlasí, môže vytvoriť konkurenčný obsah alebo konkurenčné prostredie a poskytovať ho zadarmo.

Piano som si predplatil na rok. Na mesiac to vychádza v priemere 2,50€, čo je polovica z ceny jedného jediného miešaného drinku. Veľa kriku pre smiešne malú sumu.

1 komentár: