pondelok 11. júla 2011

Mýtus o multiplikatívnom zdražovaní pri zvýšení DPH


Foto: spravy.pravda.sk
V minulom blogu o zvýšení DPH som vysvetlil, prečo čisto matematicky vzato nedochádza k zdražovaniu o rovnaký počet percentuálnych bodov, o aký bolo DPH zvýšené. Poďme sa teraz pozrieť na ďalší mýtus šírený pri každom zvyšovaní DPH. Je ním mýtus o multiplikatívnom zdražovaní.

Kto rozumie základnej myšlienke, ktorá stojí za daňou z pridanej hodnoty (DPH), tomu je hneď jasné, že zvýšením DPH dôjde v každom medzičlánku obchodného reťazca k zvýšeniu iba alikvotnej čiastky v rovnakej percentuálnej výške tak, aby suma týchto čiastok dala na konci sumu navýšenia vypočítanú z koncovej ceny iba jeden krát. Rozhodne nie je pravda, že sa celá koncová cena navýši o rozdiel medzi starou a novou DPH toľkokrát, koľko medzičlánkov sa zúčastňuje na výrobe a distribúcii tovaru alebo služby. Argument, že každý medzičlánok musí zvýšenú DPH zaplatiť a preto sa DPH z koncovej ceny zvýši viacnásobne, odporuje základnému princípu dani z pridanej hodnoty. Každý medzičlánok totiž platí DPH iba z pridanej hodnoty, nie z celej sumy, za ktorú sa tovar predá ďalšiemu obchodníkovi v reťazci. Funguje to vďaka tomu, že každý podnikateľ si znižuje DPH zaplatenú na výstupe o DPH, ktorú zaplatil na vstupe, čiže pri nákupe. Výsledok je potom taký, že DPH je zaplatená iba z rozdielu medzi predajnou a nákupnou cenou. Z týchto navýšení cien v každom medzičlánku je poskladaná koncová cena, z ktorej koncový spotrebiteľ zaplatí celú DPH. Inými slovami, zvýšenie DPH sa na koncovej cene premietne iba raz a to v určenej výške.

Príklad:
  • Pri cene tovaru 100 EUR bez DPH, pôvodnej DPH 19% a zvýšení o 1% na 20% bude cena s DPH rovná 119€ pred zvýšením a 120€ po zvýšení, pričom nezáleží na počte obchodníkov, dodávateľov a iných medzičlánkov, ktoré sa na tvorbe, distribúcii a predaji tovaru zúčastňujú.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára